Menbitten algemeen

Naast het Engelse rijden, kun je in de paardensport veel meer disciplines beoefenen. Enkele disciplines gebruiken andere soorten bitten, zoals het mennen.

Werking:
Zoals de naam al aangeeft, zijn dit de bitten die speciaal voor het mennen en aangespannen rijden worden gebruikt. Deze bitten maken meestal gebruik van hefboomwerking, waarbij de menner in staat is invloed uit te oefenen op de sterkte van die inwerking. Net als met alle andere bitten met hefboomwerking, werken ook de meeste menbitten in op de nek, kingroeve en de mondhoeken, en mondstukafhankelijk ook op de tong, de lagen en het gehemelte.

Onderverdeling:
Ik heb de menbitten grofweg in 3 groepen ingedeeld, namelijk de:
Liverpools
Overige menbitten
– “Mentrenzen

Dit omdat er erg veel varianten zijn op de liverpool, maar niet zoveel op de overige stangen en daarnaast bestaan er enkele trenzen voor het mennen.

Enkele termen:
Schuimbeugel: Dit is als het ware een RVS verbindingsstuk dat men aan het einde van de scharen van onder andere liverpools, stangen en kandares vindt. De schuimbeugel is er voornamelijk voor om te voorkomen dat het paard in een meerspan met de leidsels van het paard ernaast in de knoop komt. Als bijkomend voordeel zorgt de schuimbeugel er ook voor dat lange scharen stabieler worden waardoor ruis in de communicatie voorkomen wordt.

Pompwerking: Dit vindt men bij zowel de menbitten als bij de western shanks en kandares. Het houdt in dat het mondstuk, op de scharen zelf, nog op en keer kan bewegen (pompen/liften). Dit kan voor paarden uitnodigend zijn om met het mondstuk te spelen. Bij een subtiele leidsel/teugelvoering reageren paarden op een dergelijk bit heel goed. Als het bit zeer hoog wordt ingelegd, heeft het paard de speelmogelijkheden niet meer.

Onderdelen van de menbitten:
Bij de menbitten heten niet alle onderdelen hetzelfde als bij de standaard Engelse scharenbitten.
SONY DSC

Teugelbevestiging:
De teugels heten bij het mennen geen teugels, maar leidsels. Deze kunnen op verschillende manieren bevestigd worden, maar hoe ze ook bevestigd worden, er wordt meestal meer of mindere mate gebruik gemaakt van hefboomwerking. Op onderstaande foto´s zie je alle mogelijke manieren van bevestigen; bij een liverpool met 3 sleuven zijn dat in totaal 5 mogelijkheden (aan de bril, om de schaar in de brug en in een van de drie sleuven).
Het is overigens niet de bedoeling dat er gemend wordt terwijl alle sleuven voorzien zijn van leidsels, maar dat er één van de sleuven gekozen wordt.

Teugel05